“Вивчення інтересів і запитів дітей середнього та
старшого шкільного віку»”
(Ділова гра)
Освітня.
Ознайомити учасників методоб”єднання
із сутнісними характеристиками соціальної ситуації розвитку сучасної дитини;
Розкрити особливості
формування інтересів і запитів дітей ;
Здійснити пошук ефективних форм виховної роботи з сучасними підлітками.
Розвиваюча.
·
формування творчого підходу до справи;
·
розвиток інтересу до наукового аналізу
проблеми виховання та розвитку
інтересів дітей середнього та старшого шкільного віку у сучасному соціальному середовищі;
·
формування у керівників гуртків організованості, діловитості , відповідальності,
уміння працювати у колективі та виконувати рольові функції;
·
розвиток організаторських здібностей, навичок опановування , конструктивної
критики, нетрадиційного бачення проблем;
Результати гри:
·
Створити підсумковий документ , у якому:
·
окреслити вплив середовища на розвиток інтересів і запитів дітей;
·
окреслити напрями пошуку ефективних форм
розвитку творчих інтересів дітей і підлітків;
·
дати поради до самоосвітньої роботи класним керівникам, батькам для
створення відповідного середовища, що
забезпечить розвиток творчих інтересів і здібностей дітей;
·
отримати ідеї нових форм і методів,
які забезпечили покращення виховної
діяльності з вихованцями у Центрі.
Крім цього, значущим результатом гри є
створення у колективі атмосфери творчості, прагнення до самовдосконалення,
доброзичливості та взаємодопомоги. Гра спонукає до кращого вивчення кожної
дитини як особистості, до вивчення
соціального середовища, в якому перебуває той чи інший вихованець, до
визначення кола тих інтересів, яким надає перевагу дитина( виходячи з аналізу
середовища, в якому вона перебувала).
Гра є
прикладом освітньо-зорової технології професійного вдосконалення керівника
гуртка.
Методичні рекомендації до гри.
Керівники гуртків, присутні на методоб”єднанні
діляться на декілька груп :“ерудити” - 2 чол., “опоненти” –2 чол.
,“організатори” – 2 чол., “консультанти” – 2 чол., “оцінювальники” – 2
чол.(Може бути і більше)
Методист Центру заздалегідь проводить консультацію з учасниками ділової
гри , на якій повідомляється керівникам
гуртків тема, мета та завдання
гри, а також в загальних рисах описує її перебіг. Учасники гри отримують інструкцію щодо своєї ролі та одне з питань теми для ґрунтовного опрацювання.
Гра триває одну годину. Основна проблема,
тобто “Складання соціального паспорту інтересів і запитів дітей” вивчається
керівниками гуртків дуже досконало. Дії всіх учасників гри регламентуються
часом. На виступ “ерудитам” дається по 10 хв., на запитання “опонентів” - 1 хв., на відповіді – 2 хв. “Рецензенти “
мають до 3хв. Після розглянутих питань виступають “організатори”, які підсумовують
сказане і оформлене в остаточний документ, на обговорення якого виділяється 10 хвилин. Останні виступають “оцінювальними”.
Актовий зал до гри заздалегідь підготовлено. Всі групи повинні бути розміщені
так, щоб бачити обличчя одні одних – тобто навпроти , або по колу. На столах,
за якими будуть сидіти групи відповідні
таблички з надписами “Ерудити”, “Опоненти” і т.д.
Хід гри.
Гра проходить у формі науково –
методичного семінару. Ведучий оголошує тему ділової гри, нагадує учасникам мету та завдання , просить
дотримуватися регламенту, з яким знайомить присутніх. Просить всіх присутніх
віднестися до теми дуже серйозно і бажає плідної праці. Потім оголошує перше питання”
Соціальне середовище і дитина”. Із доповіддю виступає перший “ерудит”. Після
його виступу “опонент” задає питання. Якщо “ерудит” не знає відповіді, або
відповідає неправильно, то ведучий просить
відповісти “опонента” або ” консультанта”. Тим часом “рецензент”
аналізує доповідь.
Після виступу “рецензента”
ведучий зачитує друге питання “Вивчення
інтересів і запитів дітей середнього та старшого шкільного віку”. Після виступу
другого “ерудита” питання знову задають “опоненти” , а “ерудити” відповідають,
Допомогу їм надають “консультанти”. “Рецензенти” ведуть обговорення другої доповіді
.Після виступів “Ерудитів”, “Організатори “виносять на розгляд підсумковий документ
по зазначеній темі. До цього документу, проект якого створюється ще до початку
гри, учасники вносять корективи, нові ідеї, які прозвучали під час висвітлення цієї теми, і пропонують його
послухати всім членам гри. Останніми виступають
“оцінювальники”, як оцінюють усіх, хто перебував у ролі “ерудитів”, “опонентів”, ”організаторів”,
“Консультантів”, а також ведучого. Оцінювання
проводиться за 7 – бальною шкалою.
Інструкції до виконання
ролей.
1.Інструкція “Ерудитам”.
“Ерудити” готують доповіді за такими питаннями як “Соціальне середовище
і дитина”, та “Вивчення інтересів та запитів дітей середнього та старшого
шкільного віку”, при цьому спираючись на:
·
сутнісні характеристики соціальної
ситуації розвитку сучасної дитини;
·
особливості формування інтересів та
запитів дітей за умов соціальної нестабільності та ціннісно –
нормативної кризи суспільства;
·
пошук ефективних форм роботи по виявленню і вивченню інтересів дітей.
2. Інструкція “опонентам”.
“Опоненти “ вивчають тему і готуються ставити
гострі , нетрадиційні запитання, що можуть вивести гру на рівень дискусії.
3.Інструкція “рецензентам”.
“рецензенти вивчають тему і роблять критичний аналіз доповідей “ерудитів”.
У рецензії необхідно відобразити, як у доповіді розкрито: суть проблеми; які є
сильні сторони у доповіді, що у ній оригінальне; які є недоліки, їх причини і мотиви;
як можна було б удосконалити доповідь( за її змістом, формою та способом представлення).
“Оцінювальники” оцінюють за 7 –
бальною шкалою кожну роль, її виконання, зокрема і роль ведучого.
5.Інструкція “консультантам”.
Консультанти вивчають тему. Вони надають
ділову та психологічну допомогу тим, хто її потребує у процесі підготовки та
проведення гри.
6. Інструкція “Організатором”.
“Організатори “облаштовують Актовий зал до
проведення гри. Готують цікаві цитати відомих педагогів, мислителів з даної
теми. Вони стежать за дотриманням регламенту, а також готують підсумковий документ гри, доповідають
про нього. Організатори прагнуть досягти максимальної віддачі від учасників
гри, докладають всіх зусиль, щоб гра пройшла вдало, а учасники почували себе комфортно.
Вимоги до підсумкового документу:
·
відобразити сутність характеристики соціального середовища, що впливає на розвиток
інтересів дітей;
·
окреслити напрями пошуку ефективних форм
розвитку творчих інтересів дітей і підлітків;
·
дати поради до самоосвітньої роботи класним керівникам, батькам для
створення відповідного середовища, що
забезпечить розвиток творчих інтересів і здібностей дітей;
·
узагальнити ідеї нових форм і
методів, які забезпечили краще вивчення
інтересів дітей та максимальне їх задоволення у процесі гурткової
роботи в Центрі позашкільної роботи.
Підготувала методист
Рудейчук М.М.
Воловець, 2004.