Програма гуртка "Вокальний спів"
Пояснювальна записка
Програма вокального гуртка розрахована на трирічну підготовку учнів молодшого, середнього та старшого віку. В групі 1-го року навчання – 15 учнів, ІІ-го, ІІІ-го – 10 учнів. Групи формуються з урахуванням віку дитини, її підготовленості. Для групи 1-го року навчання рекомендований вік – 6–9 років, групи ІІ-го року навчання – 10–13 років, третього – 14–17 років. Загальна кількість годин, як 1-го року навчання, так і ІІ-го, ІІІ-го – 144 години (4 години на тиждень).
Вокальний спів сприяє координуванню слуху, голосу, розвитку вокально-технічних навичок, розвитку дихання, гнучкості голосу.
Керівнику гуртка необхідно (враховуючи особливості вікової фізіології та психології дітей) підтримувати та заохочувати прагнення гуртківців до самостійного музикування та створення власних пісень.
Важливе місце надається участі у концертах, оглядах, конкурсах. Корисно практикувати індивідуальне виконання та інсценізації пісень і виконання ритмічних рухів під музику.
Програма гуртка ознайомить вихованців з циклічними фольклорними творами.
Мета:
- розвиток співочого дихання;
- розширення діапазону голосу;
- спів без супроводу;
- спів в ансамблі (злагоджено, врівноважено).
Основні завдання:
І група — завдання спеціального розвитку:
- формування навичок співочої установки;
- різнобічний розвиток вокально-хорового слуху;
- розвиток мислення;
- формування музичної пам'яті;
- навчання використання під час співу м'якої атаки;
- формування навичок співочої емоційності, співочої виразності;
- розвиток співочого дихання;
- розширення діапазону голосу;
- спів без супроводу.
II група – завдання формування якостей особистості:
- Ціннісне ставлення до праці, природи, до людей, держави, суспільства і мистецтва.
- Форма проведення – комбінована. Кожне заняття
включає теоретичний матеріал, практичну роботу.
- Влітку роботу гуртка можна продовжувати за програмою або працювати за окремими темами.
Програмою передбачено індивідуальні години навчання з обдарованими дітьми або дітьми, які відстали від програми з поважних причин.
№
|
Теми занять
|
Кількість годин
| ||
Теоретичні заняття
|
Практичні заняття
|
Разом
| ||
1.
|
Вступне заняття
|
2
|
-
|
2
|
2.
|
Робота над постановкою голосу
|
2
|
18
|
20
|
3.
|
Вокально-хорова робота:
• народна пісня;
• сучасна дитяча пісня;
• класика
| |||
2
|
12
|
14
| ||
4
|
26
|
30
| ||
2
|
8
|
10
| ||
4.
|
Вокальні імпровізації
|
І
|
9
|
10
|
5.
|
Слухання музики
|
4
| ||
6.
|
Музична граї
|
2
|
8
|
10
|
7.
|
Ритмічні рухи
|
2
|
13
|
15
|
8.
|
Концертна діяльність групи
|
-
|
21
|
21
|
9.
|
Підсумкове заняття
|
2
|
-
|
2
|
Всього:
|
23
|
121
|
144
|
Програма
1. Вступне заняття (2 год.)
• Знайомство з дітьми. Перевірка вокальних даних, правила поведінки в Будинку творчості та на занятті.
2. Робота над постановкою голосу (20 год.)
• Вправи на дихання. Артикуляційні вправи. Вправи для чіткої дикції. Вправи для розвитку діапазону.
3. Вокально-хорова робота
Народна пісня (14 год.)
• Показ-виконання пісні.
• Розповідь або бесіда про зміст твору, про роль пісні в житті народу. Вивчення українських народних пісень.
Сучасна дитяча пісня (30 год.)
• Показ-виконання. Бесіда про музику і текст пісні, розкриття її художнього змісту.
• Вивчення сучасних дитячих пісень.
Класика (10 год.)
• Показ-виконання твору. Розповідь про життя та діяльність композитора.
• Бесіда про музику і тексти пісні.
4. Вокальні імпровізації (10 год.)
• Образне розкриття суті імпровізації, наприклад: гра в запитання та відповіді. Складання мелодії на віршований текст. Складання музики на ритм.
5. Слухання музики (10 год.)
• Слухання вокально-хорових та інструментальних творів з метою виховування емоційно-естетичного відгуку на музику. Введення понять: заспів, приспів, куплет, варіація.
6. Музична грамота (10 год.)
• Ознайомлення вихованців з основними музично-виразними засобами, динамікою. Вивчення музичних термінів, нот.
Практичні заняття. Вивчення співу за нотами з показом напрямку руху, транспонування розспівок та вправ в усіх тональностях.
7. Ритмічні рухи (15 год.)
• Робота над постановкою рук та ніг. Робота над рухами під музику.
8. Концертна діяльність групи (15 год.)
• Участь групи в заходах пізнавально-виховного характеру. Участь в концертах художньої самодіяльності шкіл міста.
9. Підсумкове заняття (2 год.)
• Підведення підсумків вивченого протягом року.
Прогнозований результат
Вихованці 1-го року навчання повинні:
• співати в діапазоні
• правильно і чітко вимовляти слова пісні;
• співати чисто та злагоджено колективно пісні в унісон, з супроводом та без нього;
• знати, що співочий голос потрібно берегти;
• дотримуватись вимог співочої постави.
Навчально-тематичний план
(II рік навчання)
№
|
Теми занять
|
Кількість годин
| ||
теоретичні заняття
|
практичні заняття
|
разом
| ||
1.
|
Вступне заняття
|
4
|
-
|
4
|
2.
|
Вправи для розвитку голосового апарату
|
2
|
18
|
20
|
3.
|
Спів навчально-тренувального матеріалу
|
2
|
16
|
18
|
4.
|
Спів імпровізації
|
1
|
9
|
10
|
5.
|
Слухання музики
|
2
|
8
|
10
|
6.
|
Музична грамота
|
2
|
8
|
10
|
7.
|
Вивчення музичних творів:
• народна пісня;
• сучасна пісня;
• класика
| |||
2
|
8
|
10
| ||
4
|
26
|
30
| ||
2
|
6
|
8
| ||
8.
|
Хореографія
|
2
|
8
|
10
|
9.
|
Концертна діяльність групи
|
-
|
10
|
10
|
10.
|
Підсумкове заняття
|
4
|
-
|
4
|
Всього:
|
27
|
117
|
144
|
Програма
1. Вступне заняття (4 год.)
• Ознайомлення з планом роботи гуртка, організаційні питання. Виразний і емоційний спів пісень. Вміння правильно використовувати дихання.
2. Вправи для розвитку голосового апарату (20 год.)
• Вправи на «стакато».
• Вправи на «легато».
• Вправи на «багатоголосся».
3. Спів навчально-тренувального матеріалу (18 год.)
• Розспівування.
• Вправи на дикцію.
• Вправи на артикуляцію.
• Вправи на дихання.
• Вправи на розширення діапазону голосу.
4. Спів імпровізацій (10 год.)
• Складання музики на заданий текст.
• Складання музики на заданий ритм.
5. Слухання музики (10 год.)
• Коротка розповідь про музичний твір та його автора.
• Прослуховування твору. Бесіда про особливості музично-виразних засобів даного твору.
6. Музична грамота (10 год.)
• Ознайомлення з голосовими засобами музичної виразності. Музична література.
7. Вивчення музичних творів:
Народна пісня (10 год.)
Сучасна пісня (3 год.)
Класика (8 год.)
– Розбір музичного твору.
– Аналіз музичного твору.
– Робота над творами.
8. Хореографія (10 год.)
• Робота над рухами під музику.
9. Концертна діяльність (10 год.)
(За планом масової роботи закладу).
10. Підсумкове заняття (4 год.)• Підведення підсумків вивченого протягом року.
Прогнозований результат
Вихованці ІІ-го року навчання повинні:
• співати в ансамблі з супроводом та без супроводу.
• слухати і контролювати себе під час співу.
• вміти користуватись різними звуковими формами.
• співати чисто і злагоджено в унісон нескладні двоголосні канони;
• знати засоби музичної виразності.
Навчально-тематичний план
(III рік навчання)
№
|
Теми занять
|
Кількість годин
| ||
теоретичні заняття
|
практичні заняття
|
разом
| ||
1.
|
Вступне заняття
|
4
|
-
|
4
|
2.
|
Спів навчально-тренувального матеріалу
|
2
|
22
|
24
|
3.
|
Слухання музики
|
4
|
6
|
10
|
4.
|
Спів імпровізації
|
4
|
6
|
10
|
5.
|
Музична теорія
|
4
|
6
|
10
|
6.
|
Вивчення музичних творів:
• народна пісня;
• сучасна пісня;
• класика
| |||
2
|
8
|
10
| ||
4
|
36
|
40
| ||
2
|
6
|
8
| ||
7.
|
Хореографія
|
2
|
8
|
10
|
8.
|
Концертна діяльність групи
|
-
|
14
|
14
|
9.
|
Підсумкове заняття
|
4
|
-
|
4
|
Всього:
|
32
|
112
|
144
|
Програма
1. Вступне заняття (4 год.)
• Ознайомлення з планом роботи гуртка. Організаційні питання, повторення вивченого.
2. Спів навчально-тренувального матеріалу (24 год.)
• Розспівування.
• Вправи па діапазон.
• Вправи на багатоголосся.
• Вправи па дикцію.
3. Слухання музики (10 год.)
• Коротка розповідь про музичний твір та його автора.
Бесіда про особливості музично-виразних творів.
4. Спів імпровізацій (10 год.)
• Спів імпровізацій-варіацій ланцюжком (коли вихованці співають його один за одним, ніби продовжують музичну думку), імпровізація на задану тему з різним ритмічним малюнком.
5. Музична теорія (10 год.)
• Вивчення музичних термінів.
• Спів твору за нотами
• Вивчення правил елемен гарної теорії музики,
6. Вивчення музичних творів:
• Народна пісня (10 год.)
• Сучасна пісня (40 год.)
• Класика (8 год.)
– Розбір музичного твору
– Слухання музичного твору
– Робота над творами
– Нюанси та динаміка твору.
7. Хореографія (10 год.)
• Робота над рухами під музику
8. Концертна діяльність (14 год.)
(За планом масової роботи закладу)
9. Підсумкове заняття (4 год.)
• Підведення підсумків вивченого протягом року
Прогнозований результат
Вихованці III-го року навчання повинні:
• вміти співати чисто і злагоджено двоголосся із супроводом та без нього;
• знати виконавчо-співочі засоби виразності
• вміти самостійно виразно та усвідомлено співати пісні різного характеру імпровізувати на віршовані тексти;
• знати правила охорони голосу;
• вільно і невимушено виконувати пісні з рухами;
• володіти співочим диханням, фразуванням. Вміти у виконанні розкрита зміст пісні, її душу;
• яскравий, ясний унісон;
• володіння дво-, та триголоссям.
Організаційно-методичні рекомендації
Навчально-виховний процес вихованців вокального гуртка має допомогти визначенню інтересу до пісні, музики, що сприятиме в подальшому профільному навчанню і формуванню цілеспрямованої особливості.
Теми навчально-тематичного плану вокального гуртка використовуватимуться на заняттях протягом навчального року.
Важливим є залучення вихованців до участі у Всеукраїнських, обласних, міських і районних конкурсах, фестивалях, масових заходах. У цей час відбувається також інформаційний обмін, що сприяє розвитку особистості вихованця.
В процесі навчання передбачено також вивчення ритмічних рухів, хореографії.
Під час занять із вихованцями використовуються різні форми і методи навчання: групові, індивідуальні.
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
1. Закон України «Про позашкільну освіту». – К., 2000.
2. Концепція позашкільної освіти та виховання. – К., 1996.
3. Положення Про позашкільний навчальний заклад. – К., 2001
4. Програми гуртків художньо-естетичного напрямку. – К., 1996;X., 1997; X., 2004
5. Позашкілля. - 2007, 2006.
6. Методика музично-слухового співочого виконання школярів. –X., 2006.
7.Сонячна акварель. І, ІІ частини: збірник пісень для вчителів та учнів 1- 6 класів. – X., 2006.
8. Ф. Колеса. Шкільний співаник. – К .: Музична Україна, 1993.
9. І. Кириліна. Пісні для дітей. – К.: Музична Україна. 1991.
10. А. Кос-Анатольський. Журавлик. – К.: Музична Україна, 1989.
11. Сестричка Насточка (муз. М.Кульбовського. сл. Л.Савчук). – Тернопіль: Підручник і посібники, 2006.