Конспект заняття
ТЕМА: Народні традиції
вишивання.
МЕТА : Вчити учнів вишивати
хрестиком узори. Ознайомити із українськими народними традиціями
вишивання рушника, сорочки, їх призначенням в побуті; символікою,
технікою вишивання. Виховувати любов до народної творчості.
ХІД заняття
1.Гостей дорогих ми вітаємо щиро,
Стрічаємо хлібом, любов`ю і миром
2. Для людей відкрита
Хата наша біла,
Тільки б жодна кривда
В неї не забігла
3.Хліб ясниться
в хаті,
Сяють очі щирі,
Щоб жилось по правді,
Щоб жилось у мирі
Керівник
гуртка.
Діти, сьогодні у нас трішки незвичне
заняття, бо воно святкове і до нас завітали гості. (Завдання
членам гуртка. Вишивають за зразком узори.) Батьківська хата, мамина пісня,
бабусина вишивка, старі жорна, що годували в тяжке лихоліття дітей, портрет на
стіні найдорожчої людини – усе це наші непересічні символи – обереги.
А
сьогодні ми з вами поговоримо про вишивку.
Гостей ми зустрічали із вишитим рушником і
хлібом.
Вам було домашнє завдання
дізнатися від рідних своїх мам, бабусь, прабабусь про призначення рушника в
українських обрядах.
Отже, що ми знаємо про рушник?
1.Моя бабуся рушником накриває хліб на
столі.
2.Моя мама на Великодень йде святити паску, яку
накриває вишитим рушником.
3.Я була на весіллі і бачила, що на вишитому
рушнику молоді давали
клятву
. 4. Рушниками зустрічали сватів,
дарували його нареченому.
5. Після
закінчення жнив хліборобів зустрічають з хлібом – сіллю на ви
вишитім рушнику
6.Портрет Шевченка в хаті теж прикрашав
вишитий рушник.
Керівник гуртка.
У кожній сільській хаті висів вишитий
рушник, який прикрашав ікону в
кутку. Рушник на стіні – це давній наш звичай. Не було в
Україні хати, яку б не прикрашали рушниками. Хоч би як
убого судилося жити сім`ї, але хата
палахкотіла багатством кольорів рушників. У народі казали: «Хата без рушників.
Що родина без дітей». У минулому рушник – обличчя оселі, господині. По тому,
скільки і які були рушники, створювалася думка про матір і її дочок. Всі
дівчата обов’язково вміли вишивати. (Діти виконують пісню « Вишиванка»)
З вишитим рушником приходили до
жінки, що народила дитину, вшановували немовля. Коли син вирушав у далеку
дорогу, коли чоловіка жінка виряджала на війну, то дарувала їм вишитий рушник
як застереження від лиха. Це відображено у піснях. (Пісня про рушник)
Довгими зимовими вечорами
вишивали дівчата не тільки рушники, а й сорочки. Вишивали для себе, брата
і для нареченого. Я бачу, що ви сьогодні наділи вишиті сорочки.
Що ви знаєте про вишиту сорочку?
1.
Сорочки вишивали і матері свої синам, а коли син вирушав у далеку дорогу, то
сорочка служила йому оберегом: оберігала від злого й недоброго.
2. Сорочки вишивали червоними і чорними
нитками. Червоне то радість, а чорне – печаль.
3.
На рушниках вишивали голубину пару. Це символ миру, злагоди, щастя, ніжності.
4. Дуб і калина найчастіше зустрічаються
на чоловічих сорочках. Це символи сили і краси.
5.
Мак на вишивках має чарівну силу, яка захищає від усякого зла.
6. Багато на вишивках узорів, що
нагадують листя хмелю. Це весільна символіка.
7. Милі українському народові квіти:
чорнобривці, любисток, м’ята, ружа. Тому їх багато на вишивках.
8. Ой
вдягнуся я в неділю
У вишиту сорочку,
У червону спідничку,
Ще й коралі на шнурочку.
Заплету свої я коси
І візьму віночок з рути,
Обведу я ним голівку,
Чим від мене кращій бути!
А на ноги чоботята
Червоненькі, сап`янові.
Я маленька українка,
Будьте всі мені здорові.
(Пісня «Два кольори»)
Керівник гуртка.
Сорочка, усі краї якої оздоблені вишивкою, має
оберігати від нещастя, відганяти від людини злі сили, перешкоджати їхньому
проникненню до тіла. Улюблений колір вишивки – червоний, який вважали оберегом
від чортів. Вишивкою прикрашають комір, рукави.
ЛЕГЕНДА
Колись на небі не було поділу на добрих і лихих ангелів. Але та частина з них, що тяжіла до зла, намагалася р бити людям на землі біди і страждання. Був час, коли багато людей забули Боже слово і жили в гріху. А злі ангели допомагали Богові, що всі люди на землі грішні, а тому отримали Божий дозвіл умертвляти всіх без розбору, на кому нема хреста. В однієї жінки померло від того 7 дітей, а лишився один мізинчик – син. День і ніч вона благала Бога пощади для сина, і він відкрив їй таємницю: «Вишитий дитині і собі христи на сорочці, щоб ангели їх бачили. Але нікому не кажи, бо побачиш на свої очі смерть сина і сама загинеш». Але жінка не могла бачити смерть чужу. Вона розповіла про хрести – обереги. А як люди не повірили, то зірвала сорочку тихо з себе й померла в усіх на очах. Відтоді люди вишивали сорочки, а з часом, окрім хрестів, на них з`явилися символи родючості, рослинні візерунки, інші символи християнської віри. Учитель. Діти, а тепер давайте поговоримо про ваші вишивки. Для кого і що ви вишиваєте? (Розповіді дітей) Ви довго вишивали, а тепер давайте затанцюємо. (Український танець)
Дорогі діти, я хочу, щоб ви ніколи
не забували наші українські традиції, щоб
ви гаряче любили свій рідний край, все, що дороге нашому серцю. Хай у кожній хаті знову буде вишивка.
ви гаряче любили свій рідний край, все, що дороге нашому серцю. Хай у кожній хаті знову буде вишивка.
Конспект заняття
Тема: ВИШИВКА ВМІЄ ПРОМОВЛЯТИ
МЕТА : Ознайомити гуртківців з народною легендою про вишивку; розширити і поглибити знання дітей про рушник, його призначення, ознаки візерунку і кольору, народними традиціями, пов’язаними з рушником. Навчити шити швом хрестик. Виховувати почуття національної гордості, любові і поваги до праці людей, розвивати естетичний смак.
Обладнання: Виставка старовинних вишивок (сорочки, рушники), набір рукоділля, олівці, папір, картки орнаментів.
ПЛАН ЗАНЯТТЯ
Тема: ВИШИВКА ВМІЄ ПРОМОВЛЯТИ
МЕТА : Ознайомити гуртківців з народною легендою про вишивку; розширити і поглибити знання дітей про рушник, його призначення, ознаки візерунку і кольору, народними традиціями, пов’язаними з рушником. Навчити шити швом хрестик. Виховувати почуття національної гордості, любові і поваги до праці людей, розвивати естетичний смак.
Обладнання: Виставка старовинних вишивок (сорочки, рушники), набір рукоділля, олівці, папір, картки орнаментів.
ПЛАН ЗАНЯТТЯ
Оргмомент.
Повторення вивченого матеріалу. Кросворд .
Теоретична частина. Легенда рушника. Орнаменти та символи . Шов хрестик.
Практична частина. Вишивання орнаментальних смужок швом хрестик для рушника.
Фізична хвилинка.
Дидактична гра «Замалюй елемент орнаменту»(вісімка, млин, яблуко, зірочка, сокирки, ягідки, берізка, ламане дерево, ромб із вусиками).
Заключна частина. Підсумок. Пісня «Вишиванка».
Хід заняття
Оргмомент. У записі звучить пісня «Вишиванка»
«З вечора тривожного аж до ранку,
Вишивала дівчина вишиванку.
Вишивала дівчина вишивала
Чорну і червону нитку клала.»
Сьогодні ми поведемо розмову про вишиванку. Україна здавна славилася своїми вишиванками і вишивка так міцно увійшла у наше життя, що немає жодної оселі, де б не було вишиваних речей.
Колись українських дівчат навчали вишивати ще з дитинства. Моя бабуся розповідала, що вишивали вечорами аж до пізньої ночі. Вишивали вдома, або сходились до одної хати, вишиваючи співали. А мати, у якої була доросла донька, вихвалялась своїми вишиванками – на передодні свят вивішувала «провітрити» на подвір`я, щоб всі бачили.
Коли господині приходили одна до одної, то обов`язково показували свої вишиванки, вчилися одна у одної і передавали свою майстерність онукам.
Є такий віршик « Я маленька українка
В мене коса по колінка,
І сорочка вишиванка
І спідничка фалдованка-
я маленька копичанка».
2. Повторення вивченого матеріалу.
Які речі вишивали майстрині?
(сорочки, рушники, фартухи, хустки, скатерті)
Які рушники ви знаєте?
(цільові, утирачи, весільні, настільні, на ікону, під коровай, для хрещення)
Розкажіть хто знає вірш про рушник чи вишивку, або загадку?
Кросворд.
У різних районах України рушник називали по різному, залежно від його призначення :
Як називали рушник для посуду, стола й лави? (стрирач)
А для витирання рук і обличчя? (утирач)
Ті, що дарували? (покутники)
Для пов’язування сватів? (плечовий)
3.Теоретична частина.
Вишиванка прийшла до нас з далеких літ, з минулих літ, з минулих поколінь.
Ось що розповідає старовинна легенда про вишиванку. Був час , як на землі почав люд вимирати. Від якої хвороби, того ніхто не знав. Ото іде чоловік і враз впаде, зчорніє, і вмре. Втікали люди з селищ в ліси, та слідом за ними гнала і хвороба. Не жаліла не молодих, а не старих. А жила в селі над Дніпром бідна вдова Марія. Забрала хвороба чоловіка і п’ятьох дітей, тільки наймолодша Іванка ще здорова. Але не встерегла. Почала сохнути Івана. А ще просить матінку : «Врятуй, мамо, я не хочу помирати! Порятуй!» Одного разу до хати прийшла якась бабця старенька. Як і коли прийшла, Марія не чула.
Слава Богові! - Привіталася.
Що помирає остання? А могла б і жити. – Аж кинулась Марія.
Як бабуся сердешна, як Бога благаю, спаси, порятуй найменшеньку! – Взяла , напевно старенька до серця плач і мовила.
Повідаю тобі тайну той страшної хвороби. Але присягни, що не обмовишся. Дитям присягни.
Присягаю донечкою!
Знай, що послав чорну смерть Господь Бог. Грішників багато зросло. Сказав Бог умертвляти всіх, на кому немає хреста. Ти тяжко перенесла смерть родини, дам тобі раду. Виший на рукаві, на пазусі і всюди хрести. Та лиш чорні або червоні, щоб здалеку чорти бачили.
Мати так і зробила. А донечка здоровішала щодень і просила маму:
А виший ще терен…А калину…
А Маріїне серце стискалося від болю, що людські діти мруть. Не витримала. Від хати до хати бігала і кричала: « Шийте, шийте хрести…вишивайте будете жити. Рятуйтеся!» а люди не вірили Марії. Тоді вона взяла на руки Іванку і забила у дзвін на сполох. За хвилю всі збіглися.
- Не вірите? Дітей мені ваших шкода! – і зірвала з Іванки вишиту сорочку. Дитина на очах зчорніла і померла.
- Вишивайте сорочки дітям і собі! – та впала мертвою біля донечки.
З того часу відійшла хвороба за ліси і моря. А люди ходять у вишиванках. Матері навчають доньок, а дочки своїх дочок. і вже ніхто не обходився без вишиванок. Радощі і болі життя зашивають жіночі руки у вишиванках.
Що можна побачити у вишиванках?(калину, листя дуба, зозулю)
Що вони означають?
А що вишивають на рушниках? Калина - дівоча краса, листя дуба – сила. Птах є символ людської душі, він впливає на людську долю. Качки, голуби, жайворонки розміщують у центрі рушника – символ наречених, а пара птахів є символом подружнього життя. Соловей і зозуля – полюбляють дівочі рушники. Вони сумують коли вишити їх без пари. Але все ще попереду і бо «соловей щебече пару собі кличе», а про зозулю співають: « До Петра зозулі кувати, кувати, до осені дівці гуляти, гуляти».
Солов’я і зозулю вишивають на гільці калини – що символізує продовження роду. Пави розміщуються на весільних рушниках – птах сімейного щастя. Ластівка – добра звістка. На весільному рушнику вишивають квіткові орнаменти – оберіг шлюбних сил та побажання молодим здоров’я, багатства, народження дітей. Весільний вінок з троянд вишивали на скатертині, як побажання молодим щастя, здоров’я, достатку, добра. Окрім рослинних орнаментів у вишивці були геометричні орнаменти. Їх елементи повторювалися та мали своє значення, та були оберегом для людей. Це веселка, млин, яблуко, зірочка, сокирки, ягідки, берізка, ламане дерево, ромб з вусиками.
А зараз з вами ми будимо вишивати ці елементи швом хрестик за схемами та за зразками. Шов хрестик вишивають за рахунком ниток тканини чи канві. Шов хрестик складається з однакових за розміром перехрещених по діагоналі лицевих стібків, утворюючих хрестики. На зворотній стороні виходять рядки горизонтальних чи вертикальних стібків. Кожен хрестик у візерунку виконують зліва направо.
4. Практична робота. Вишивка орнаментальної смужки швом хрестик. Індивідуальна робота з гуртківцями по потребі.
Самостійна робота гуртківців. Лине музичний супровід тихенька мелодія.
Фізична хвилинка.
Два при хлопи (плескання в долоні)
Три притопи,(притопи, руки на пояс)
На носок, (виконання руху ковиряночки спочатку однією ногою, потім другою)
На каблучок.
Руку вліво, (руку піднімають вперед вгору, долонею назовні)
Руку вправо,
Ми танцюємо козачок.(нахил тулуба з
Напівприсіданням вліво – вправо, 4 рази)
Раз – присядемо, (на раз – присідають, руки на поясі
На слово присядемо , стають в основну стойку).
Два – присядемо,
Настрій гарний – (пружини сто піднімаються на
Носках з круговим обертанням рук донизу – всередину)
Покружляли,(повертаються на 360 градусів, руки на поясі)
Повертілись, (на пів присідання з поворотом вліво,
Руки на пояс, ноги разом і одразу вправо)
І тихенько всі усілись.(глибоке присідання, голову на груди, руки вниз).
Дидактична гра «Замалюй елемент орнаменту». Щоб не забути елементи орнаменту ми їх замалюємо. ( вісімка, млин, яблуко, зірочка, сокирки, ягідки, берізка, ламане дерево, ромб із вусиками)
Підсумок. Ви сьогодні , діти, молодці справились з завданням і поширили свої знання з народної вишивки.
Рідно мати моя , ти ночей не доспала,
І водила мене у поля край села,
І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,
І рушник вишиваний на щастя, на долю дала .
Конспект заняття
Тема: « Ярмарок виробів української вишивки»
Мета: Підсумувати і збагатити знання вихованців про українську національну вишивку. Ознайомити дітей з історією розвитку традиційного виду українського рукоділля – вишивкою, призначенням, обрядами.
Сприяти розвитку творчих здібностей учнів і бажання берегти національну культуру, красу, неповторність української вишивання, розвивати кмітливість, творчу уяву, естетичний смак. Виховувати любов у дітей до української національної культури і народної творчості, гордість за український народ, який має славне героїчне минуле і багату творчу спадщину.
Обладнання: Вишиті вироби.
ПЛАН ЗАНЯТТЯ
Організаційна частина
Повторення вивченого матеріалу.
Теоретична частина. «Ярмарок виробів української народної вишивки».
Виставка – захист робіт гуртківців.
Фізична хвилинка. Танок «Подоляночка».
Розгляд вишитих виробів народних майстрів.
Підсумок заняття. Нагорода гуртківців за творчу працю.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Організаційна частина.
Повторення вивченого матеріалу.
Сьогодні ми з вами відвідаємо музей декоративно прикладних мистецтв, де представлені експонати традиційних видів українського рукоділля – це вишиті вироби.
Але перш ніж відправитися на екскурсію, давайте згадаємо, що ми знаємо про українську вишивку.
Бліц турнір з теми: «українська вишивка».
Що називається вишивкою?
Які характерні мотиви в українській народній вишивці?
Які інструменти і матеріали необхідні для вишивання?
Які знаки-символи ви знаєте у вишивці?
Якої довжини повинна бути нитка для вишивання?
Що вишивали українці в давні часи?
Які вишивальні шви відносяться до початкових?
Які є техніки вишивання?
До якої техніці відноситься хрестик та гладь?
Що таке стібок?
Перелічить одяг українців.
3. Теоретична частина . «Ярмарок української народної вишивки».
«Робота спільна – як пісня весела.»
А тепер згадаємо, що ми з вами вишивали. Ми вишивали серветки – хрестиком та початковими швами, де шов «голка назад», «стебловий», тамбурний ланцюжок, петельний та гладь і козлик. Ще ми вишивали рушнички, торбинки для подарунків – хрестиком, підбирали узори та кольори до орнаментів. Далі ми знайомилися з різноманітністю орнаментів та етнографічною особливістю орнаментів та вишивання у різних регіонах – кольори, різноманітність елементів у виробах. А ось вишиті комірці – дівчата вчились прикрашати речі вишивкою, оздоблюючи їх рослинним елементами, вишивкою гладдю.
Виставка – захист робіт гуртківців.
Виставка кращих робіт вихованців .
Оцінка робот дітей і самооцінка робіт вихованцями. Якою технікою вишивали рушнички, серветки, торбинки, комірці? До яких регіонів України мають відношення візерунки вишити на ваших виробах? Прорекламуй свою виконану роботу.
5. Фізична хвилинка. Танок «Подоляночка».
6. Подорож до заочного музею – розгляд робіт народних майстрів.
А зараз ми з вами відправимося на екскурсію у музей. Ознайомимося з виробами виготовленими бабусями та послухаємо цю історію розвитку вишивки.
Виникло вишивання у глибоку давнину, за часи первісної культури людства, і пов’язане з появою першого стібка при виготовленні одягу із шкур тварин. Матеріалом для вишивання служили жили тварин, нитки з кропиви, коноплі, льону, бавовни, шовку, вовни, срібна й золота волосінь, металеві бляшки, монетки, намисто і бісер. Для накладного шиття використовували хутро, шкіру, сукно, різні тканини. А щоб зручніше було шити і вишивати застосовували спочатку шило із каміння або кісток, потім навчилися виготовляти голки зі сталі. Сталевими голками користуємося і зараз.
Найбільш давні вишивки, які дійшли до наших днів, відносяться до 6 – 5 століття до нашої ери. Вони були виконані в Стародавньому Китаї на шовкових тканинах шовковим сирцем, волоссям, золотими та срібними нитками.
У наших краях вишивка теж має давню історію. Нею прикрашали одяг, взуття, кінську упряж, житло та побутові речі. У Україні в стародавніх похованнях були знайдені залишки одягу знатних скіфів, сарматів прикрашеного вишивкою.
А тепер давайте розглянемо вишиті вироби народних майстринь.
Розклад рушників та виробів вишитих бабусею та старшими людьми за віком ніж діти. Діти, роздивіться вироби та скажіть які кольори та узори вживають у вишивці різних регіонів України.
Підсумок заняття.
Оцінка роботи вихованців під час заняття. Подяка дітям за наполегливість, старанність у вишивці. Нагорода кращих. Підведення підсумку заняття.
Нехай чарівні ваші руки
Ніколи не мають скуки
Нехай серце палає Любов’ю до вишивки,
Та розквітає ваша творчість, як квітки нашої країни,
Чаруючи своєю різнобарвністю та красою.
Поетична хвилина. Вірші про вишивку прочитані дітьми.
Конспект заняття
Вишивання рушничка
“хрестиком”, вишивання низинкою,
вишивання манижки (конспект заняття)
Тема: Вишивання рушничка
“хрестиком”
Мета: продовжувати вчити учнів
вишивати “хрестиком”; поглибити знання про український вишитий рушник”.
Обладнання: Вишиті рушники,
зразок рушничка, тканина, голки, кольорові нитки, аркуш паперу, ножиці,
грамзапис пісні:
План і хід заняття
І.Організаційна частина
Добрий день, діти! Сідайте.
Підготуйтеся до заняття.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Вступна бесіда вчителя.
З історії вишивки відомо, що шов
“хрестик” поширився в Україні дуже давно, більше 100 років тому. Вишивкою
хрестиком прикрашали і зараз прикрашають блузи, сукні, серветки, рушники,
фартушки, сумки та багато інших необхідних у побуті речей.
Оголошення теми і мети заняття.
Звучить пісня “Пісня про рушник”.
Про що співається у пісні?
Хто раніше чув цю пісню, а може
співав сам?
Хто уважно прислухався до слів
пісні, то дізнався, яку роль відіграє рушник у житті людини.
Отже, про це ми сьогодні будемо
говорити на занятті.
І ще ви самі попробуєте створити
такий символ, такий оберіг – вишитий рушничок.
І сучасну, й традиційну оселю в
Україні важко уявити без рушників. Їх вишивають і досі. Для краси в долі, на
щастя в ньому, просто так, для душі.
А де вішали рушники? (Над
вікнами, над дверима, на покутті)
Це обереги від всього злого, що
може зайти в дім.
А де колись люди використовували
вишиті рушники? (На щастя-долю давала його мати, коли виряджала сина в дорогу).
Як знак згоди на шлюб дівчина
подарувала їх старостам. У нього загортали дитинку, яка з’являлася на світ. На
рушниках опускали в яму домовину.
А де зараз використовують вишиті
рушники? (Для окраси хати, хлібом – сіллю на вишитому рушнику зустрічають
дорогих гостей, в день весілля наречені стають на вишитий рушник).
“Хай стелиться вам доля
рушниками” кажуть, бажаючи людині щастя.
Пояснення нового матеріалу.
А тепер будь-ласка розгляньте ці
рушники.
Пригадайте, що означають
кривульки, квадратики і кружечки, прямі лінії, вишиті на рушнику.
А ось Дерево Життя – найпоширеніший
і найдавніший орнамент українського рушника (учитель демонструє).
Це прекрасна квітка - її верхня
частинка – то сфера Бога, нижче – життя людей і всього сущого на землі, а внизу – коріння,
першооснова і початки цілого світу.
На рушникові можна побачити
соняшник і китиці винограду, рожу і барвінок, дубові листочки й жолуді, вишню і
вербове листя.
Калина на рушникові – символ
дівочої вроди. А калина з дубом – поєднання краси і сили.
З квітами переплітався пташиний
світ. Тому можна побачити на рушниках півника і зозулю, голуба і сороку,
солов’я та різних фантастичних птахів.
Бачите, як цікаво “читати”
рушники. Віднині ви знатимете, як добре мати їх у світлиці.
Практична робота.
Отже, давайте сьогодні почнемо
вишивати свій перший рушничок. Спочатку викроюють рушничок з допомогою шаблону
прямокутного паперу розміром 20х50 см.)
З двох кінців рушничка
відступіть по 3 см для бахроми (витягніть ниточку) і ще по 2 см для початку
візерунка (проведіть простим олівцем легеньку лінію).
Фізкультхвилинка.
Продовження практичної роботи.
(Учні вишивають за зразком. За
бажанням створюють візерунок на середині рушника).
ІІІ. Узагальнення і
систематизація набутих знань.
ІV. Домашнє завдання.
Дошити рушнички дома.
Тема: Вишивання низинкою.
Вишивання манижки.
Мета: Ознайомити учнів зі швом
“низинка”, викликати у дітей бажання створювати своїми руками елементи
національного костюма; удосконалювати навички користування голками.
Обладнання: Зразок вишивки,
тканина для вишиття. Зразки української костюмів; грамзапис музики для
фізкультхвилинки.
Тип заняття: Вивчення нового
матеріалу.
План і хід заняття
І. Організаційна частина
Добрий, день діти! Сьогодні у
нас заняття з української народної вишивки.
Ми з вами ознайомимось з новою
темою заняття.
ІІ.Вивчення нового матеріалу.
Вступна бесіда вчителя.
Кожен народ має свій
національний одяг. Крім практичних функцій захисту тіла від зовнішніх дій
природи, він відображає художній смак та уподобання народу у даний час.
Український костюм має свою історію. Він розвивався і вдосконалювався протягом
століть, вбираючи багатовіковий досвід. Засвоюючи кращі традиції народу.
Розгляньте зразки українських
костюмів. Український костюм відзначається простотою, стрункістю силуету,
багатством в різноманітністю орнаментів. Насиченими кольорами.
Назвіть складові частини костюма
для дівчинки.
З чого складається костюм для
хлопчиків?
Основною складовою народного
костюма є біла сорочка, оздоблена вишивкою на рукавах, комірці і вишита маниша.
Хто пам’ятає, що символізує
вишивка на сорочках, яку функцію відіграє?
(Розміщення вишивки а рукавах
пов’язане із побажання їй сили і вправності, а також вишивка захищає від злого
і недоброго).
У кого з вас є вишиті сорочки?
Хто їх вишивав?
Чи хотіли б ви самі вишити
сорочку?
Оголошення теми і мети заняття.
Тож, давайте на сьогоднішньому
занятті ми ознайомимося з новим швом, який називається “низинка”.
Розгляньте свої вишивки і
скажіть, яким швом вишиті узори.
Якими кольорами? (червоним і
чорним).
Який це узор? (геометричний).
Назва шва пішла від способу
вишивання. Вишивається низинка знизу, з вивороту. Лицьова сторона узору – це
виворіт вишивки.
Пояснення нового матеріалу.
Низинкою вишивають геометричні
орнаменти чорними або червоними нитками.
Шов виконується справа наліво.
Робочу нитку закріплюємо петлею
на одній з ниток тканини справа, внизу, біля початку вишивки. І знизу вверх
виконуємо перший рядок узору. Голку вводимо вниз, рахуємо з виворітного боку з
клітинки, проколюємо вверх. Потім знову проколюємо внизу. Так виконуємо перший
ряд. Тоді роботу перекручуємо і знову знизу вверх через ниточку виконуємо
другий ряд узору. Знову перекручуємо і виконуємо третій ряд. І так щоразу , щоб
вишити знизу вверх.
Практична робота.
Отже, зараз ми повчимося
вишивати. Показую і допомагаю.
(Учні під музику виконують шов
“низинка”).
Фізкультхвилинка.
А тепер всі по порядку
Вишикуйтесь на зарядку
Похитайте головою
Раз – притупність ще поганою,
Руки вгору підведіть,
Трішки ними потрясіть.
Нахиліться вліво, вправо,
Та цього іще замало.
Руки вгору, руки вниз,
Раз – присіли, піднялись...
Й працювати знов взялись.
Продовження практичної роботи.
Учні закінчують вишивати манижку
“низинкою” і пришивають до сорочки.
ІІІ. Узагальнення і
систематизація набутих знань.
ІV. Домашнє завдання.
Пришити манижку до сорочки.