для гуртків
дитячих закладів оздоровлення та відпочинку
«Валяння вовни»
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Декоративно-ужиткове
мистецтво, з-поміж інших видів народного мистецтва, є унікальним у вирішенні
завдань як художнього так і особистісного розвитку, громадянського і духовного
становлення учнів. Це зумовлено не тільки природою сприймання
декоративно-ужиткового мистецтва, а й тим, що вже в ранньому віці ця діяльність
становить одну з найдоступніших і емоційно-захоплюючих форм творчості.
На сьогодні деякі з видів
декоративно-ужиткового мистецтва забуті, наприклад такий вид мистецтва як
валяння (фелтінг). Валяння - процес отримання з непрядених вовняних волокон
войлочної маси (фетру) шляхом сплутування між собою волокон вовни.
Навчальна програма призначена для
гуртків дитячих оздоровчих таборів та орієнтована на дітей підліткового віку.
Мета програми: розвиток
індивідуальних творчих здібностей дітей, пізнання ними свого коріння через
такий вид декоративно-ужиткового мистецтва як валяння з вовни (фелтінг).
Завдання програми:
залучення вихованців до надбань скарбниці народного
мистецтва;
здобуття учнями знань, вмінь та навичок з валяння вовни;
ознайомлення вихованців з різноманітними видами вовни,
специфіки застосування їх у декоративно-ужитковому мистецтві;
навчання плануванню та організації трудового процесу,
самостійному пошуку шляхів вирішення творчих завдань.
На опрацювання навчального
матеріалу відводиться 16 годин: 2 заняття в
тиждень по 2 години.
Форми і методи навчання: навчання проводиться за
фронтально-індивідуальною формою; використовуються такі методи: бесіда,
індивідуальні та колективні вправи, екскурсії в природу, на виставки, зустрічі
з народними майстрами тощо.
Методи контролю за отриманими
результатами: наприкінці кожного
заняття проводиться коротке опитування, демонстрація виконаних робіт, їх
аналіз.
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ
ПЛАН
№
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
||
Теоретичні
заняття
|
Практичні
заняття
|
Усього
|
||
1.
|
Вступ
|
1
|
-
|
1
|
2.
|
Техніка сухого валяння
|
1
|
2
|
3
|
3.
|
Техніка багатошарового накладання вовни під скло
|
1
|
2
|
3
|
4.
|
Техніка мокрого валяння
|
1
|
1
|
2
|
5.
|
Валяння по шаблону
|
-
|
2
|
2
|
6.
|
З'єднання вовни з іншими матеріалами (нуно-фелтінг)
|
-
|
2
|
2
|
7.
|
Картини в техніці мокрого валяння
|
-
|
2
|
2
|
8.
|
Підсумок
|
-
|
1
|
1
|
Разом
|
4
|
12
|
16
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ (1 год.)
Мета та зміст
роботи гуртка. Види декоративно-ужиткового мистецтва. Ознайомлення з валянням
вовни як одним з видів декоративно-ужиткового мистецтва. Матеріали для
виготовлення виробів технікою сухого та мокрого валяння.
2. Техніка сухого валяння (3 год.)
Теоретична частина. Техніка
безпеки з колючими та ріжучими предметами.
Надання першої медичної допомоги у випадку травмування. Ознайомлення з
принципом роботи виконання виробів технікою сухого валяння (правила вколювання
голки, формування виробу, накладання вовни; прийоми фіксування потрібної форми
деталей, приєднання дрібних деталей до основної деталі виробу).
Практична частина. Виготовлення
іграшок «Сонечко», «Равлик».
3. Техніка багатошарового накладання вовни під скло (3 год.)
Теоретичне заняття. Ознайомлення
з поняттям перспективи (зміна розмірів предметів в залежності від дальності їх
розташування).
Практична частина. Виготовлення
картин. Пейзаж, натюрморт.
4. Техніка мокрого валяння (2 год.)
Теоретична частина. Правила розрахунку розмірів викрійки,
відповідно ущільнення виробу.
Практична частина. Валянці для ляльки.
5. Валяння по шаблону (2 год.)
Чохол для
мобільного телефону.
6. З'єднання вовни з іншими матеріалами (2 год.)
Серветка в
техніці «нуно-фелтінг».
7. Картини в
техніці мокрого валяння (2 год.)
Виготовлення
картини. Пейзаж.
8. Підсумкове заняття (1 год.)
Оформлення та підготовка робіт до
виставки.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
- історію виникнення валяння вовни
як виду декоративно-ужиткового мистецтва;
- види вовни та правила їх застосування;
- принципи роботи виконання виробів
технікою сухого валяння (правила вколювання голки, формування виробу,
накладання вовни; прийоми фіксування потрібної форми деталей, приєднання
дрібних деталей до основної деталі виробу);
- принципи роботи виконання виробів
технікою мокрого валяння.
Вихованці мають вміти:
- виготовляти вироби методом мокрого
і сухого валяння;
- поєднувати у виробах вовну
з іншими матеріалами;
- робити викрійки
для виробів, з урахування ущільнення вовни.
ОРІЄНТОВНИЙ
ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ
ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ
РОБОТИ ГУРТКА З ВАЛЯННЯ ВОВНИ
Основне обладнання
|
Кількість
|
Матеріали
|
|
Вовна (слівер)
|
|
Напівтонка різнокольорова вовна
|
|
Прості олівці
|
15 шт.
|
Відріз шовкової тканини 200´200
|
15 шт.
|
Плівка з пухирцями
|
15 наб.
|
Папір для малювання
|
15 наб.
|
Інструменти
та приладдя
|
|
Ножиці побутові
|
15 шт.
|
Поролон 100´50´30
|
15 шт.
|
Лінійка
|
15 шт.
|
Голки для валяння (№36-38)
|
15 наб.
|
Посуд для води (миска
|
15 шт.
|
Серветки бавовняні 500´300
|
15 шт.
|
Рідке мило
|
5 шт.
|
Сітка капронова 500´300
|
15 шт.
|
Картон
|
15 наб.
|
Поліетилен 500´300
|
15 шт.
|
Обладнання
|
|
Рамки для картин під скло (200´300)
|
30 шт.
|
Рамки для картин під скло (100´150)
|
15 шт
|
Столи учнівські
|
15 к-тів
|
Таблиці і
плакати
|
|
Техніка безпеки
|
1 к-т
|
Алгоритми виконання виробів
|
1 к-т
|
ОРІЄНТОВНИЙ
ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ
ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ
РОБОТИ ГУРТКА З ВАЛЯННЯ ВОВНИ
Устаткування та
інвентар
|
Кількість
|
Для теоретичних занять:
столи
стільці
книжкові
полиці
дошка
|
8
шт.
16
шт.
по
вибору
1
шт.
|
Для практичних занять:
папір
для анкет
ручки
кулькові
папір
для ескізів
лінійка;
трикутник
олівці
(прості)
олівці
(кольорові)
ножиці
картон
(щільний для паспарту)
скріпки
(великі)
шпильки,
голки
наждачний
папір
пензлики
(художні)
пензлики
(для клею)
стиплер (з дужками)
секатор
плоскогубці
кусачки
дріт
(декоративна)
дріт
(м'яка, тонка)
дротяні
стрижні
квіткові
шпильки
шило
клейовий
пістолет
клейові
палички
флористичний
клей «Оазис» або клей «Титан», клей «Момент»
шпалерний
клей
скотч (двосторонній)
скотч (кольоровий)
скотч (прозорий, вузький)
стакани
для води (пласт.)
гуаш
(12 кольорів)
акварель
фарба-аерозоль
(різнокольорова)
аксесуари
(стрічки поліпропіленові, атласні, джут, рафія, сітка-оазис, позов. квіти і
фрукти)
ножі
для паперу і картону
пінцет
папір
оксамитовий, гофрований, пакувальний
|
30
шт.
15
шт.
15
шт.
5
шт.
15
шт.
4
пачки
15
шт.
5
пачок
1
пачка
2
пачки
15
шт.
15
шт.
15
шт.
2
шт.
5
шт.
5
шт.
5
шт.
2
котушки
2
котушки
1
коробка
1
коробка
5
шт.
2
шт.
30
шт.
1
шт.
1
шт.
1
шт.
1
шт.
1
шт.
1
шт.
15
шт.
5
коробок
5
шт.
10
шт.
|
Для
виставкових робіт: стенди, дерев'яні рамки, мотузка, цвяхи, шпильки,
драпіровка, таблички
|
ЛІТЕРАТУРА
1. Шинковская К.А. Войлок. Все способы валяния / К.А.
Шинковская. - АСТ-Пресс Книга, 2011.
2. Кокарева Ия. Живописный войлок
/ Кокарева Ия. - АСТ-Пресс Книга, 2009. - 120 с.
3. www. felt-club. ru
НАВЧАЛЬНА
ПРОГРАМА
для гуртків
дитячих закладів оздоровлення та відпочинку
«Фітодизайн.
Сухоцвіти»
ПОЯСНЮВАЛЬНА
ЗАПИСКА
Композиції з рослин і
квітів відомі з часів якнайдавніших цивілізацій світу, вони були однією з
ранніх форм творчого самовираження людини. Через всю історію людства пройшли
вінки, гірлянди, квіткові жезли, японська ікебана, європейські букети і
композиції, втілюючи в собі художні образи і світовідчуття багатьох поколінь
різних народів.
Наукова база мистецтва
квітів створювалася протягом багатьох століть, кожна епоха залишала в ньому
свій слід. Техніка складання квіткових композицій зазнала багато змін, що
відобразилося в різноманітних формах і стилях.
Фітодизайн з
сухоцвітів - це жанр декоративно-прикладного мистецтва з художнього
конструювання з висушених рослин; це виключно ручна праця, що не можлива на
промисловій основі.
Сьогодні фітодизайн –
це не тільки хобі, але і справа професіоналів. Професія флориста вимагає
творчого підходу, дає можливість творити красу власними руками з природного
матеріалу. Прекрасну можливість для занять флористикою надають дитячі заклади
оздоровлення та відпочинку. Збираючи сухі рослини для своїх виробів під час
екскурсій, діти розширюють свій світогляд, пізнають красу рослинного світу
України.
Навчальна програма реалізується в гуртку декоративно-ужиткового спрямування
дитячого закладу оздоровлення та відпочинку і спрямована на дітей від 7 до 16 років.
При
складанні програми були використані: програма української школи флористики
(Київ, 1998); збірки навчально-виховних програм НЕНЦ (відділ квітникарства, м.
Київ, 2003р.); збірка «Образотворче та прикладне мистецтво» (Київський палац
дітей і юнацтва, відділ народної творчості, 2005), збірка «Програми для позашкільних
i загальноосвiтнiх навчальних закладів. Художньо-естетичний напрям» (м. Суми,
2005).
Мета програми: сприяння естетичному
вихованню дітей та молоді засобами мистецтва фітодизайну.
Завдання програми:
викликати
інтерес до флористичної діяльності;
дати знання з історії виникнення
європейського фітодизайну, японської
ікебани, української флористики;
дати загальні знання з основ
композиції, фітодизайну;
розвивати у дітей уяву, зорову
пам'ять;
сприяти формуванню естетичного
смаку і дбайливого ставлення до природи.
Програма
розрахована на 16
годин: 2
заняття в тиждень по 2 години.
Заняття
гуртка проходять з використанням бесід, самостійного
пошуку інформації (робота з підручниками і журналами з флористики, з
фотоальбомами і методичними розробками); роботи в парах, в малих групах;
презентації або захисту ескізу свого виробу; вікторин та ігор.
Практична діяльність передбачає:
замальовку схем, розроблення ескізів рослинної композиції; екскурсії з метою
ознайомлення з рослинами та збору природного матеріалу; чищення і сортування
рослин, висушування рослин на повітрі; підготовку основи для композиції (по
вибору): шліфовка корчів, дощечок ДВП, дерев'яного спілу; виготовлення
декоративного контейнера, плетення гілок по колу для вінка, соломки-рафії в
косу для гірлянди; скріплення стебел в сніп, встромляння в основу «оазис» для
сухих рослин; виготовлення основи для настільних композицій з пінопласту,
пластиліну; використання дротяної техніки при виготовленні рамки з сухих
паличок; підфарбовування сухих рослин (при необхідності фарбами-спреями).
Вихованці гуртка
можуть брати участь у флористичному оформленні сцени для свят, проведенні
творчих майстерень з виготовлення рослинних сувенірів-подарунків.
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ
ПЛАН
№
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
||
Теоретичні заняття
|
Практичні заняття
|
Усього
|
||
1.
|
Вступ
|
1
|
1
|
2
|
2.
|
Сухоцвітні рослини України
|
0,5
|
1,5
|
2
|
3.
|
Прийоми висушування рослин
|
0,5
|
1,5
|
2
|
4.
|
Правила рослинного дизайну
|
2,5
|
5,5
|
8
|
5.
|
Підсумок
|
0,5
|
1,5
|
2
|
Разом
|
5
|
11
|
16
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1.
Вступ (2 год.)
Теоретична частина. Організаційна
частина. Знайомство з групою. Анкетування. Знайомство з планом роботи гуртка.
Первинний інструктаж з техніки безпеки (правила поведінки в майстерні, правила
роботи з інструментами, гігієна праці).
Історія розвитку фітодизайну. Введення в мистецтво флористики. Історія розвитку мистецтва аранжування квітів
(Стародавня Греція, Стародавній Рим, Давній Єгипет). Найдавніші форми квіткових
композицій (вінок, гірлянда, квітковий жезл). Японське мистецтво ікебана (VI
вік н. э.).
Давньослов'янські, релігійні і народні свята з
використанням рослинних композицій (свято Івана Купала, свято урожаю, свято
першого снопа, Різдво, Вербна неділя,
Пасха). Використання елементів народної творчості у флористиці (рослинні обереги).
Стилі і форми квіткових композицій.
Практична частина. Ознайомлення з навчальною літературою (підручники з
флористики, журнали «Квіти», «Квіти України»,
«Флорист», «Квітникарство», «Яблунька», фотоальбоми з
виставковими роботами). Гра «Карусель». Робота над ескізами, замальовка
композицій або розроблення власної ідеї майбутньої рослинної композиції.
2.
Сухоцвітні рослини України (2 год.)
Теоретична частина. Природа як джерело творчого
натхнення для людини. Багатство і різноманітність рослинного світу України.
Правила заготовки, первинної обробки, сортування і чищення сухого природного
матеріалу.
Практична частина. Екскурсія у природу. Інструктаж з правил
поведінки і збору природного матеріалу. Заготовка, первинна обробка, сортування
і чищення сухого природного матеріалу.
3. Прийоми висушування рослин (2 год.)
Теоретична
частина. Прийоми об'ємного
висушування рослин: на повітрі; за допомогою речовин-осушувачів (пісок,
сіль, цукор, вата, силікагель); за допомогою фену і електродуховки; консервація
в гліцерині. Прийоми площинного висушування рослин: за
допомогою електроприладу (праска); під пресом. Гербаризація рослин. Збереження
кольору у рослин.
Практична частина. Природна
(натуральна) сушка рослин на повітрі. Підбір рослинного матеріалу за ескізом
композиції. Вибір техніки кріплення (скріплення, склеювання, встромляння в
оазис-основу або пластилін). Підготовка основ для кріплення рослин в
композиціях (шліфовка дерев'яного спілу, дощечок ДВП, корчів, стебел пальми і
бамбука; вирізування з щільного картону паспарту для рамочки, замальовка і вирізування
викрійки з картону для композиції, її склеювання)
4.
Правила рослинного дизайну (8 год.)
Теоретична частина. Основи фітодизайну і композиції
(стиль і форма; пропорція і масштаб; ритм; колір, фон, текстура). Симетричні і
асиметричні композиції, кольорове коло, кольорові поєднання. Види композицій:
за місцем призначення (настільні, напільні, настінні), по кількості (точкові,
групові), з тематики (сезонні, святкові та ін.), по техніці виготовлення
(аплікація, панно, колаж, гобелен, букет, кошик, вінок, серце, рамка під фото,
декоративне дерево та ін.).
Практична частина. Складання
букетів або композицій з сухих рослин з урахуванням правил рослинного дизайну.
Підготовка фону для панно або колажу за допомогою акварельної фарби.
Декоративне прикрашання плодами, насінням, піском, гофрованим папером, сіткою,
стрічками, бантами тощо. Підфарбовування сухих рослин в композиціях.
Висушування готових композицій. Підготовка робіт до виставки.
5. Підсумок (2 год.)
Вікторина «В світі рослин» або
«Із історії фітодизайну». Підбиття підсумків. Виставка творчих робіт дітей.
ПРОГНОЗОВАНИЙ
РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
-
правила техніки безпеки при роботі з інструментами;
-
загальні особливості японської ікебани і європейської композиції, української флористики;
-
форми квіткових композицій (вінок; гірлянда; квітковий жезл);
-
стилі, кольорове коло, кольорові поєднання, основні кольори;
-
симетрію і асиметрію, пропорцію і ритм в рослинних композиціях;
-
правила рослинного дизайну;
-
засоби висушування рослин.
Вихованці мають вміти:
- безпечно
користуватися інструментами;
-
створювати на папері ескіз майбутньої рослинної композиції;
-
висушувати рослини;
-
моделювати рослинні композиції;
-
створювати рослинну композицію, панно або колаж.
ЛІТЕРАТУРА
Список використаних джерел
1. Григор'єва Н. Спіральна техніка. Бібліотека
журналу «Квіти». Вид-во Будинок «Ніола 21-е століття», 2006, 96 с. з іл.
2. Довгопол І. І. Івкова Т. А.
Сучасні освітні та педагогічні технологи. Сімферополь. «НАТА», 2007, 335 с.
3. Дюпре Джо. Флористика. (Переклад
з анг. Козлової С. І.), вид-во «Арт - родник», 2004, 224 с. з іл.
4. Журнали «Флорист» № 1 - 6, 2000.
5. Журнал «Яблунька» № 5, 2001.
Стаття «Флористика».
6. Крисько Н. Нехорошева Г. Стильний
колаж. Техніка. Прийоми. Вироби. Енциклопедія. Москва: «АСТ - ПРЕС», 2007, 128
с.: іл.
7. Кузенко Т. Флористика. Практичні
поради. Вид-во «Новоград», Тернопіль, 2001, - 25 с.
8. Лоркіна Т. Композиції на оазисі.
Бібліотека журналу «Квіти». М.: «Ніола 21-е століття», 2004, 96 с.: іл.
9. Максименко О. Аранжування сухими
квітами. Москва: изд-во «АСТ», - 1999, 56 с. з іл.
10. Мамонтова Ю. (Під редакцією Кондратьєвої Г.).
Гобелени і ширми. Бібліотека журналу «Квіти», вид-во Будинок «Ніола 21-е
століття», 2000 р., 96 с.: іл.
11. Мітчелл А. Дерева. Санкт-Петербург. Вид-во
«Тімошка», 1997, 77 с.: іл.
12. Монсерат Омс-і-Вальдеоріола. Сухі квіти. 100
ідей для прикраси вашого будинку. Москва: «АСТ - ПРЕС», 1997 р., 64 с.: іл.
13. Осипова Н. В. Квіти та свята. Москва. «Віче»,
2006, 157 с.: іл.
14. Пометун О. І. Пироженко Л. В. Сучасний урок. Інтерактивні
технології навчання. - Київ, «А. С. К. », 2006, 192 с.
технології навчання. - Київ, «А. С. К. », 2006, 192 с.
15.
Реворт Дж., Беррі С. Аранжування
квітів. (Перев. з анг. Гвоздьова
Т.), з-під «Внешсигма», Москва, 1999 р., 128 с.: іл.
16.
Сидорова М. А. Ікебана. Практичний
посібник - М.:
«Ніола - Прес», 2007. - 128 с. з іл. - (Фітодизайн - шлях до гармонії).
«Ніола - Прес», 2007. - 128 с. з іл. - (Фітодизайн - шлях до гармонії).
17.
Троїцька А. Золоті букети Русі. М.:
ТОВ «Компанія Мюрел», 2007 р. - 360 с.: іл.
18. Хессайон Д. Г. Все про аранжування квітів.
(Переклад з анг. Романова О.І.), М.: «Кладезь», 1996, 127 с. з іл.
19. Черней Є. М. Квіти і фантазія. К.: «Тімпул»,
1987, 107 с.: іл.
20. Чуприк Є. Ковалів Т. Декоративні пляшки. - М.:
«АСТ - ПРЕС». Книга - 96 с.: іл. - (Ручна робота).
Список
рекомендованої літератури для педагогів
1. Азбука квітникаря. Упоряд. Лявер Н. С. - Мн.:
Парадокс, 1999. - 399 с.
2. Асманн П. Сучасна флористика (Переклад з нім.
Е. Я. Юдаєв) - М.:
Культура і традиції, 1998, 224 с. з іл.
Культура і традиції, 1998, 224 с. з іл.
3. Барнет Ф., Р.
Еджрікс. Живі квіти. - М.: «Росмен», 1997, - 98 с. з іл.
4. Барнет Ф., Р.
Еджрікс. Квіти до свят. (Пер. з англ. А. Левінзон) - М.: «Росмен», 1997, 96 с.
з іл.
5. Блеклок Джудіт.
Шовкові квіти. (Переклад з англ. Ю. Б. Максимової) М.: «Кураре - Н», 1995, 130
с. з іл.
6. Вагенер Клаус.
Мансфілд Сюзанна. 222 ідеї до нового року і Різдва. Вид-во «Ранок», - М.: «Веста»,
2011, 192 с.: Іл.
7. Голубєва І.В.
Нікітський ботанічний сад. Фотоальбом. К.: вид – во «Мистецтво», 1978, 90 с.:
Іл.
8. Горбачова Г. Н.
Бонсай. - М.: ЗАТ «Фитон», 2002 - 160 с., Іл.
9. Дунаєва О. М. Парки
«Артека». Журнал «Квіти України» № 3, 2010
10. Дунаєва О. М.
Фітодизайн - прекрасне навколо нас. Ж - л «Позашкілля» № 3, травень - червень,
2010.
11. Журнали «Флорист» №
1-6, 2000.
12. Згурівська О.H.
Розповіді про дерева Криму: краєзнавчий нарис. Сімферополь: Таврія, 1981, 192
с.
13. Козлова С.І.
Композиції з живих та штучних квітів. Вид. - Під: «Арт - родник», 2004, 96 с. з
іл.
14. Корнієнко Г. Добруцький І. Мистецтво кольорів.
- М.: МАВП «Комп'ютерні системи», 1992, 175 с. з іл.
15. Лаврова С. Царство
Флори. Квіти і дерева в легендах і міфах. Санкт-Петербург, Білий місто, 2010 р.
- 352 с.
16. Макаров А. Н. «Зимовий букет», - Мінськ:
«Полум'я», 1984, 64 с. з іл.
17. Мамонтова С. Л.
засушуванні рослин із збереженням їх кольору і форми. - М., 1959.
18. Міщенко І. Т.
Аплікація з листя і соломи. - М., Рад. школа, 1981.
19. Ньюдік Д. «101 ідея
складання букета», - Москва: «Інтербук», 1996, 108 с.
20. Осипова Н. В.
Мистецтво флориста - дизайнера. - М.: 1996, 134 с. з іл..
21. Первушина О. Н.,
Столбова В. Г. Природа і творчість. - Перм, 1990.
22. Пронников В.
Ікебана або Всесвіт, відбита у квітці. - М.: Головна редакція східної
літератури, «Наука», 1985, 175 с. з іл.
23. Рошаль І. В. Азбука
квітів. - С. - П.: «Кристал», 1998, 368 с.
24. Рубцов Н. І.
Нікітський ботанічний сад. Київ: Наукова думка, 1986, 214 с.
25. Реворт Дженні «Аранжування квітів»
(Переклад з англ. Гвоздьової Т.)
- М.: «Внешсигма», «АСТ», 1999, 128 с. з іл.
26. Смирнов І. А. Лікарські декоративні рослини
Криму. Сімферополь: «Таврія», 1990, 30 с.
27. Табунщикова Н.П.
Мистецтво квіткової композиції. - К., реклама, 1988.
28. Фоміна Ю. Квіти від «А» до «Я».
Енциклопедія. Бібліотека журналу «Квіти». Вид-во «Ніола 21 - е століття», 350
с.: іл.
29. Хол Ян. Букети. Практичний посібник. (Пер. з
англ. Кондратенко С.) -
Калінінград, «Янтарний оповідь», 1999, 128 с. з іл.
30. Хомянський Л.М. Дизайн. - М.: «Просвещение»,
1992, 320 с.
Список рекомендованої
літератури для дітей
1. Барнет Ф., Р. Еджрікс. Сухі квіти. Букети.
Композиції. Аранжування. - М.: «Рос мен», 1997, 96 с. з іл.
2. Віверз - Картер
Мінг. Засушені квіти. - М.: Крон - Прес, 1998, 120 с.
3. Журнал «Яблунька» № 3, 2010, Дунаєва О.М.
Стаття «Фітодизайн».
4. Захарюк П. Картини
з квітів та листя. (Переклад з фран. іздат. групи «Контент», 2009, 48 с.: іл.)
5. Красіков С.П. Квіти
і самоцвіти. Міфи, легенди, перекази. - М.: «Гранд», 1998, 383 с.
6. Мар'їна Ю. Школа флористики.
Колажі та панно. - М.: вид-во Дім «Ніола
21 - е століття», 2004, 96 с.
7. Михайлов А. Колір в
природі та живопису. «Юний художник» № 12, 1990.
8. Мішукова Є. Школа флористики. Паралельна
техніка. - М.: вид-во Дім «Ніола 21 - е століття», 2004, 96 с.
9. Мозгова А. Каркасні букеті. М.: Изд. Дім
«Ніола 21 - е століття», 2004, 96 с.: Іл.
10. Нікітський ботанічний сад. Фотоальбом - М.:
«Мистецтво», 1978, 140 с.
11. Ніколаєнко Н.П. Ікебана. Японське
мистецтво аранжування квітів. - М.: изографами, Вагірус, 1996, 215 с. з іл.
12. Полуніна В.М. Капітунова А.А. Гербарій.
Складання композицій і орнаменту. АСТ «Астрель», Москва, 2001, 96 с. з іл.
13. Смирнова О. Новорічні композиції. «Ніола 21-е
століття», 96 с.: іл.
14. Хоменко В. Никитюк Г. Обереги своїми руками.
Вид-во «Клуб сімейного дозвілля». Харків. Білгород, 2011, 96 с.: іл.
15. Шторбель - Шульце Р. Флористика. Букети з
композиціями із засушених квітів (пер. з нім. Кспенской Є.) - М.: «Внешсигма»,
1997, 87 с.: іл.
ДОДАТКИ
Основний рослинний
матеріал
Рослини-сухоцвіти: геліхризум, цмин піщаний, гомфрена куляста, статиця, кермек, лімоніум, амарант, лунарій.
Рослини з декоративними
коробочками насіння: нигелла
дамасська, фізаліс,
молюцелла та інші.
Дикорослі і культурні злаки: лагурус, просо, пшениця, жито, овес пустоцвіт, мятлик, багаття безосте,
тимофіївка звичайна.
Декоративні садові одно - і
багаторічники: айстра, троянда,
гвоздика, дельфініум,
гортензія, цинія, гладіолус та інші.
Шишки, насіння, листя
вічнозелених дерев і чагарників:
кипарис, гімалайський кедр,
ліквідамбр, секвоя, тис ягідний, туя східна, магнолія, бамбук, оливкове дерево,
плющ.
Додатковий
рослинний та природний матеріали
Калина, лишайники,
гриби-трутовики, пух чортополоху та артишоку, соснова кора, корчі та спіли
дерев, шишки вільхи, жолуді, каштани, крилатки ясенця та клена, кісточки
плодово-ягідних культур та інше.
Річкові і морські черепашки,
пісок морський та річковий, галька, пір'я, шкаралупа яєць, шпон та інше.
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
для гуртків дитячих закладів оздоровлення та відпочинку
«Петриківський розпис»
ПОЯСНЮВАЛЬНА
ЗАПИСКА
Петриківський розпис, або «петриківка» - українське
декоративно-орнаментальне народне малярство, яке виникло на Дніпропетровщині в
селищі Петриківка, звідки й походить назва цього виду мистецтва. У 2012 році Міністерство культури України
визначило петриківський розпис об'єктом (елементом) нематеріальної культурної
спадщини України.
Вибір
декоративно-ужиткового мистецтва як засобу етнокультурного виховання окреслений
тим, що декоративно-ужиткове мистецтво у виховному і освітньому процесі,
дозволяє певною мірою вирішити проблему естетичного виховання та багато інших
проблем, пов'язані з вихованням підростаючого покоління. Саме в процесі занять
у педагога є можливість встановити з дитиною емоційний контакт, емоційне
спілкування. Цікавий зміст, багатство фантазії, яскраві художні образи
привертають увагу дитини, несуть їй радість і, одночасно, здійснюють роблять на
нього свій виховний вплив.
Навчальна
програма призначена для гуртків дитячих
оздоровчих таборів та орієнтована на дітей підліткового віку.
Мета програми - виховання творчої особистості, що є
носієм кращих надбань національної та світової культури.
Завдання програми:
залучення вихованців до надбань
скарбниці народного мистецтва;
здобуття учнями знань, вмінь та
навичок з петриківського розпису;
ознайомлення з
державною та рослинною символікою України, їх значенням в народній медицині,
народних обрядах та звичаях;
навчання
плануванню та організації трудового процесу, самостійному пошуку шляхів
вирішення творчих завдань.
На опрацювання навчального
матеріалу відводиться 16 годин: 2 заняття в
тиждень по 2 години.
Діти мають
ознайомитися з видами декоративно-ужиткового мистецтва, опанувати техніку
петриківського розпису, навчитися використовувати отримані знання у практичній
роботі.
Форми і методи
навчання: навчання проводиться за
фронтально-індивідуальною формою; використовуються наступні методи: бесіда,
лекція, індивідуальні та колективні вправи, екскурсії в природу, в музеї, на
виставки, зустрічі з народними майстрами тощо.
Методи контролю за отриманими результатами:
наприкінці кожного заняття проводиться коротке опитування, демонстрація
виконаних робіт, їх аналіз.
Матеріали та приладдя. На заняттях використовуються ножиці,
ніж, клей ПВА, нитки, простий олівець, лінійка, фарби, пензлики, папір, вироби
з дерева, керамічні вироби, наочні посібники, роздатковий матеріал.
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
||
Теоретичні заняття
|
Практичні заняття
|
Усього
|
||
1.
|
Вступ
|
1
|
-
|
1
|
2.
|
Матеріали для розпису
|
1
|
1
|
2
|
3.
|
Елементи петриківського розпису
|
-
|
3
|
3
|
4.
|
Вивчення кольору
|
1
|
1
|
2
|
5.
|
Техніка перехідного мазку
|
-
|
2
|
2
|
6.
|
Стилізація
|
1
|
1
|
2
|
7.
|
Побудова композиції
|
1
|
2
|
3
|
8.
|
Підсумок
|
-
|
1
|
1
|
Разом
|
5
|
11
|
16
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1.
Вступ (1 год.)
Мета та зміст роботи гуртка. Види
декоративно-ужиткового мистецтва. Ознайомлення з петриківським розписом як
одним з видів декоративно-ужиткового мистецтва України. Історія виникнення
петриківського розпису.
2. Матеріали для
розпису (2 год.)
Теоретична частина. Пензлі та фарби, що необхідні
для розпису. Вимоги до фарб. Різновиди фарб минулого та сучасного століття.
Правила техніки безпеки. Надання першої медичної допомоги у випадку
травмування.
Практична частина. Виготовлення пензликів з котячого
хутра.
3. Елементи петриківського розпису (3 год.)
Вимальовування простих елементів („зернятко”, ”горішок”) під різними кутами, їх комбінування. Вимальовування
елементів: колосок, листочок, цибулька, ромашка, волошка, калина, малина,
вишні.
4. Вивчення
кольору (2 год.)
Теоретична частина. Колірне
коло: сполучення кольорів, замутнення, розбілення кольору. Теплі та холодні, хроматичні та ахроматичні
кольори. Походження та значення
жовто-блакитних барв для українського народу.
Практична частина. Зображення
рапортного орнаменту з використанням жовто-блакитних кольорів.
5. Техніка перехідного мазку (2 год.)
Ознайомлення з технікою виконання
перехідного мазка. Поєднання кольорів в перехідному мазку. Малювання цибульки,
листочка, мака, ромашки, груші, яблука, суниці перехідним мазком.
6. Стилізація (2 год.)
Теоретична частина. Поняття
„стилізація”. Відмінності між стилізованою формою та його природним аналогом.
Характер стилізації, зображення тварин в петриківському розписі.
Практична частина. Вимальовування
метелика, бабки, жар-птиці, риби. Створення власних стилізованих елементів
рослинного та анімалістичного жанрів.
7. Побудова композиції
(3 год.)
Теоретична частина. Поняття
ритму, симетрії та асиметрії в анімалістичних, рослинних та геометричних
орнаментах. Форми композицій (прямокутна, трикутна, кругла); особливості їх
побудови і вимальовування. Вивчення історії віночків, їх різновиду,
ознайомлення з обрядовими діями на свято Івана Купала.
Практична
частина.
Виконання композиції “Дівочий віночок” (кругла форма)
8. Підсумкове
заняття (1 год.)
Оформлення та
підготовка робіт для виставки.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
- види декоративно-ужиткового мистецтва;
- історію виникнення петриківського розпису;
- основи кольорознавства, побудови композиції та види
орнаментів;
- правила техніки безпеки та надання першої медичної допомоги
у випадку травмування.
Вихованці мають вміти:
- виготовляти пензлики з котячого хутра;
- вимальовувати прості елементи під різними кутами, комбінувати їх і поєднувати у
композиції;
- створення власних стилізованих елементів рослинного та
анімалістичного жанрів;
- розміщувати композицію відповідно форми та зображувати її на
заданій поверхні.
ЛІТЕРАТУРА
1. Глущенко П. Альбом.
К.: Мистецтво, 1977.
2. Дмитренко М.,
Іваннікова Л. та ін. Українські символи. К., 1994
3. Кулибин Г. Н.
Рисунок и основы композиции. М., Просвещение, 1988.
4. Пата Т. Я. Альбом /
Авт. передмови та упоряд. Глухенька И. О./ К., 1973.
ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ
ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ ГУРТКА ПЕТРИКІВСЬКОГО РОЗПИСУ
Основне
обладнання
|
Кількість
|
Матеріали
|
|
Клей ПВА
|
15 фл.
|
Фарби гуашеві
|
15 наб.
|
Акварельні фарби
|
15 наб.
|
Прості олівці
|
15 шт.
|
Крейда
|
1 кор.
|
Кольоровий картон
|
15 наб.
|
Папір для малювання
|
15 наб.
|
Інструменти та приладдя
|
|
Ножиці побутові
|
15 шт.
|
Нитки
|
3 кат.
|
Лінійка
|
15 шт.
|
Пензлі різних
розмірів з штучних матеріалів
|
15 наб.
|
Пензлі білячі різних
розмірів
|
15 наб.
|
Ніж
|
15 шт.
|
Палітра пластмасова
|
15 шт.
|
Посуд для води
|
15 шт.
|
Серветки паперові
|
15 уп.
|
Рідке мило
|
3 фл.
|
Дерев’яні палички
|
45 шт.
|
Обладнання
|
|
Дошка учнівська
|
1 шт.
|
Столи учнівські
|
15 к-тів
|
Картки для індивідуальної
роботи
|
|
Зразки виконання
простих елементів
|
15 к-тів
|
Зразки алгоритму
виконання складних елементів
|
15 к-тів
|
Таблиці і плакати
|
|
Техніка безпеки
|
1 к-т
|
Зображення робіт
відомих майстрів з петриківського розпису
|
1 к-т
|
НАВЧАЛЬНА
ПРОГРАМА
для гуртків
дитячих закладів оздоровлення та відпочинку
«Малювання
пластиліном»
ПОЯСНЮВАЛЬНА
ЗАПИСКА
Образотворче мистецтво – це
своєрідній засіб пробуджувати у дітей позитивні емоції, естетичне ставлення до
оточуючої дійсності й творів мистецтва; розвивати асоціативне мислення, активізувати
допитливість, зорову увагу, стимулювати розвиток творчих здібностей дітей. В
образотворчому мистецтві інтегруються засоби графіки, живопису, скульптури,
декоративно-ужиткового мистецтва, елементи дизайну з різноманітністю технік та
матеріалів, які активно сприяють пізнавальним процесам.
Навчальна програма реалізується в
гуртку художньо-естетичного напряму дитячого закладу оздоровлення та відпочинку
і спрямована на дітей віком від 6 до 16
років.
Мета програми: естетичне та
екологічне виховання дітей, спрямування на емоційно-ціннісне сприйняття
образотворчого мистецтва та дійсності шляхом ознайомлення з інноваційними
художніми техніками образотворчого мистецтва.
Завдання програми:
ознайомити з сучасними тенденціями в образотворчому
мистецтві;
формувати емоційно-ціннісне ставлення до образотворчого
мистецтва та світу;
збагачувати емоційний та екологічний досвід в процесі
художньо-практичної діяльності;
навчити технологічному процесу малювання пластиліном і
фарбами на склі, створення простої колажної композиції, оформлення робіт.
Програму
розраховано на 16 годин: 2 заняття в тиждень по 2 години.
Програмою передбачено
використання інноваційних художніх технік, а саме: малювання пластиліном чи
фарбами на склі, колаж. Малювання пластиліном на склі на відміну від малювання
фарбами простіше у виконанні, що відповідає бажанню дітей якомога швидше побачити результат своєї роботи.
Характерною відмінністю процесу малювання пластиліном є те, що діти малюють
пальцями, і пластилін не розтікається як фарба. Малювання фарбами пропонується
дітям старшого віку. Зокрема, можливе поєднання обох технік, що урізноманітнює
зображення образу. Техніка колажу передбачає роботу з вторсировиною (старі
журнали, газети, реклами, шматочки тканини тощо), що сприяє екологічному вихованню
дітей.
В основу програми покладено
принцип доступності. До гуртка приходять діти з різним рівнем сприймання
образотворчого мистецтва. Тому, основне завдання занять – зацікавити і захопити
дітей художньо-практичною діяльністю, створити на заняттях ту особливу
піднесену і творчу атмосферу, що сприяє творчому розвитку дітей різних вікових
категорій.
Навчання проводиться за
індивідуальною, груповою та колективною формами роботи; використовуються такі
методи: бесіда, лекція, індивідуальні та колективні вправи, екскурсії в
природу, організація виставки творчих робіт, ярмарку-продажу тощо.
На заняттях використовуються скло
різного формату, кольоровий пластилін різної
консистенції, стеки, загострені дерев’яні палички або ручки, різні пера,
кольорова туш, калька, наждачний папір, наочні посібники, ілюстративний
та дидактичний матеріал, фарби, пензлики, ножиці, клей ПВА, білий та кольоровий
папір і картон, ватман, вторсировина (рекламні проспекти, старі журнали,
газети, утилізовані книги тощо).
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ
ПЛАН
№
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
||
Теоретичні заняття
|
Практичні
заняття
|
Усього
|
||
1.
|
Вступ
|
1
|
-
|
1
|
2.
|
Техніка малювання пластиліном на склі
|
1
|
2
|
3
|
3.
|
Техніка малювання фарбами на склі
|
1
|
2
|
3
|
4.
|
Техніка малювання пластиліном та фарбами на склі
|
1
|
3
|
4
|
5.
|
Прості колажні композиції
|
1
|
3
|
4
|
6.
|
Підсумок
|
-
|
1
|
1
|
Разом
|
5
|
11
|
16
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ (1 год.)
Мета та зміст роботи гуртка.
Техніка безпеки під час проведення занять. Сучасні тенденції в образотворчому
мистецтві. Евристична бесіда за картинами Тетяни Воропай (вітражний
живопис), Леонтія Гринюка (Вже знову
прийшла весна. Батьки), Михайла Онацько (Україночка), Анастасії Рак
(Козак і дівчина), Івана Сколоздри (Чумацький шлях, На Івана Купала) тощо.
2. Техніка малювання пластиліном на склі (3 год.)
Теоретична частина. Правила техніки безпеки. Прилади та матеріали.
Пластилін, його властивості та особливості роботи з ним, технологічні прийоми
малювання пластиліном на склі.
Практична частина. Малювання
овочів, фруктів, глечиків, тарілок за зразком. Малювання простого натюрморту за
ескізом, утвореним комбінацією декількох зразків. Малювання людини в природі за
самостійно підібраним зразком. Створення довільної композиції за самостійно
розробленим ескізом.
3. Техніка малювання фарбами на склі (3 год.)
Теоретична частина. Правила
техніки безпеки. Прилади та матеріали, технологічні прийоми, що необхідні для
малювання фарбами на склі.
Практична частина. Малювання
квіткового вітражу за зразком. Малювання вітражу з геометричним орнаментом за
ескізом, утвореним комбінацією декількох зразків. Малювання українського
подвір’я за самостійно підібраним зразком. Створення композиції на вільну тему
за самостійно розробленим ескізом.
4. Техніка малювання пластиліном та фарбами на склі (4 год.)
Теоретична частина. Правила
техніки безпеки. Прилади та матеріали, технологічні прийоми, необхідні для
одночасного малювання пластиліном та фарбами на склі.
Практична частина. Малювання
дерев, тварин, птахів за зразком. Малювання пейзажу з тваринами, птахами,
комахами за ескізом, утвореним комбінацією декількох зразків. Малювання фігури
людини у побуті за самостійно підібраним зразком. Створення композиції на
вільну тему, за самостійно розробленим ескізом.
5. Прості колажні композиції (4 год.)
Теоретична частина. Правила
техніки безпеки. Прилади та матеріали, технологічні прийоми, необхідні для
процесу створення композиції у техніці колажу.
Практична частина. Створення
композиції «Моя сім’я, мої друзі» за зразком. Створення композиції «День
народження» на власним ескізом. Створення колективної композиції «Веселі
канікули».
6. Підсумок (1 год.)
Оформлення та підготовка робіт
для виставки. Виставка творчих робіт.
ПРОГНОЗОВАНИЙ
РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
- інноваційні художні техніки
образотворчого мистецтва;
- прийоми малювання пластиліном і
фарбами на склі;
- можливості вторсировини для
створення колажних композицій;
- прийоми оформлення робіт;
- правила техніки безпеки з
інструментами та матеріалами.
Вихованці мають вміти:
- застосовувати засоби
образотворчого мистецтва;
- використовувати інноваційні
художні техніки образотворчого мистецтва у власній художньо-творчій діяльності;
- застосовувати прийоми малювання
пластиліном і фарбами на склі;
- працювати з різноманітними
матеріалами вторсировини для створення колажних композицій;
- оформлювати власні роботи;
- виконувати правила техніки
безпеки з інструментами та матеріалами.
ЛІТЕРАТУРА
1. Мистецтво
Вінниччини [Текст] : Вінниц. організації НСХУ 30 років : Альбом / Упоряд. Л.
Гринюк. – Вінниця : Державна картографічна фабрика, 2006. – 96 с. : кол. іл,
кол. фото.
2. Сколоздра
І. Живопис на склі. / Альбом /. – К.: Мистецтво, 1990. – 120 с.
3. Смольянинов И. Ф. Природа в системе эстетического воспитания.
М.: Просвещение, 1984. – 208 с.
4. Шийко
О. Чарівний світ живопису на склі – дітям // Мистецтво та освіта.
Науково-методичний журнал. № 3. – Київ, 1998. – С. 22-26.
5. Экологическое
и эстетическое воспитание школьников / Под ред. Л. П. Печко. – М.:
Педагогика, 1984. – 136 с.
ОРІЄНТОВНИЙ
ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ
ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ
РОБОТИ ГУРТКА
Основне обладнання
|
Кількість
|
Матеріали
|
|
Клей ПВА
|
15 фл.
|
Фарби гуашеві
|
5 наб.
|
Акварельні фарби
|
15 наб.
|
Простий олівець
|
15 шт.
|
Крейда
|
1 кор.
|
Кольоровий картон
|
15 наб.
|
Білий картон
|
3 наб.
|
Папір для малювання
|
15 наб.
|
Кольоровий папір
|
5 наб.
|
Калька
|
15 листів
|
Наждачний папір
|
15 ар.
|
Чорна туш
|
5 фл.
|
Скло різного розміру
|
За потребою
|
Оцет
|
1 пляшка
|
Інструменти
та приладдя
|
|
Ножиці побутові
|
15 шт.
|
Лінійка
|
15 шт.
|
Пензлі різних розмірів з штучних матеріалів
|
15 наб.
|
Пензлі білячі різних розмірів
|
15 наб.
|
Ніж
|
15 шт.
|
Палітра пластмасова
|
15 шт.
|
Посуд для води
|
15 шт.
|
Серветки паперові
|
15 уп.
|
Рідке мило
|
3 фл.
|
Дерев’яні палички
|
45 шт.
|
Ручка з пером
|
15 шт.
|
Ганчірка
|
15 шт.
|
Обладнання
|
|
Дошка учнівська
|
1 шт.
|
Столи учнівські
|
15 к-тів
|
Картки для
індивідуальної роботи
|
|
Зразки малюнків
|
15 к-тів
|
Пам’ятку з алгоритмом технологічного процесу створення роботи (мистецькі
поради)
|
15 к-тів
|
Таблиці і
плакати
|
|
Техніка безпеки
|
1 к-т
|
Репродукції робіт художників, які малювали на склі
|
По можливості
|